Biblion recensie

Auteur: Pauline van de Ven
    Titel: De Man met de Hoed

© Biblion, Leidschendam, Drs. Fieke Nugteren

Omschrijving
Als zijn vader werkloos wordt, komt de zorg voor het streng katholieke gezin van zeven kinderen op Michel neer. Hij koestert een droom van een onafhankelijke, vrolijke vrouw die zijn geliefde, kameraad en handelspartner tegelijk zal zijn - en van zoons, veel zoons, die de onderneming die hij wil oprichten zullen uitbouwen tot een familiedynastie zo groot als de Rothschilds. Hanni is vrolijk, doortastend en zakelijk. Ook zij heeft haar dromen: een gezinnetje met n kind, een meisje, zodat ze er een leven naast kan hebben. En met wie liever dan met die bazige Hollander die binnen en buiten zijn hoed ophoudt?

Recensie
In deze familiekroniek, die loopt van 1879 tot aan de Tweede Wereldoorlog, trekt Michel Dumont met zijn gezin voorbij. Het zijn geromantiseerde personages, maar gebaseerd op familieleden van de schrijfster die vanuit Maastricht hun activiteiten ondernamen, zoals de oprichting van een kunstzijdefabriek in Nijmegen. Door de hele roman heen worden linken gelegd met de grote lijnen van de Europese geschiedenis en de ontwikkelingen in het dagelijkse leven. De schrijfster, van origine journaliste en econome, schrijfster van o.a. artikelen in de NRC (en tegenwoordig ook beeldend kunstenaar) heeft een prachtig epos neergezet. Het taalgebruik is helder en het fascinerende verhaal pakt je helemaal in. Het is het eerste boek dat ook tegelijk als 'hyperboek' op internet verschijnt. Daar is het niet alleen te lezen (op enkele hoofdstukken na), maar er kan ook informatie (foto's, tekst, herinneringen) worden toegestuurd, zodat die kunnen worden toegevoegd aan de geraadpleegde bronnen. Een tweede, los te lezen deel, is in de maak. Voor een groot lezerspubliek. Volle bladspiegel, vrij kleine druk.